A cikk szerzője Szabó Gál Bence. A forrást IDE kattintva olvashatják

A gyermekek egészségének egyik legmeghatározóbb pontja a táplálkozás, mind testi-, mind lelki egészségük értelmében. Szülőként rengeteg tanácsot kaphat az ember, de a legtöbbek számára a mai világban szinte kivitelezhetetlen, hogy megfogadják amit az orvosok mondanak.
Nézzünk néhány példát arra, ami biztosan kivitelezhető, és erősen ajánlott:
Fontos, hogy gyermekünknek igyekezzünk csak olyan szénhidrátokat adni, melyek glikémiás indexe (GI) és telítettsége (GL) alacsony. És nagyon jó, ha tudunk figyelni arra is, hogy ezek lehetőleg ún. celluláris szénhidrátokból származzanak csak, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy a lehető legkevésbé földolgozott szénhidrátforrásokat adjuk: Gyümölcsök, zöldségek, édesburgonya, sütőtök, krumpli, rizs. Mérsékeljük a lisztekből készült élelmiszereket és cukros ételeket/italokat, ha megoldható. Mindez nem csak a stabil vércukor szintnek köszönhető kiegyensúlyozottabb lelki állapotot segíti elő, de a megfelelő bélflóra fönntartását és kialakulását is nagyban segíti. A bélflóra egészségünk, különösen immunrendszerünk legfontosabb pillére! Ha a gyermek nem ódzkodik tőle, gyakran adjunk neki belsőségeket és/vagy tengeri herkentyűket is, ne csak színhúsokat, mert a belsőségek tápanyagtartalma sokkal magasabb.
Tejtermékek esetén viszont pont a minél földolgozottabb tejtermékeket részesítsük előnyben: Élőflórás joghurtok és hosszan érlelt kemény sajtok a legegészségesebbek. A tejet és túrót mérsékeljük a leginkább vagy legjobb ezeket el is hagyni. A nem érlelt/fermentált tejtermékek túlzott inzulin választ váltanak ki és ópiát szerű anyagok termelődését okozhatják az agyban, ami hosszú távon akár gondot is okozhat… A joghurttal és érlelt kemény sajtokkal ilyen probléma kevésbé merül föl, ugyanis a joghurtban a tejben lévő hormon szerű hatással rendelkező IGF-1 lebomlik, míg a legalább 2évig érlelt kemény sajtokban ezen felül még az IGF-1 szintet jelentősen növelő, allergizáló hatású kazein tejfehérje is lebomlik.További előnyük, hogy az érlelt sajtoknak magas a K2-vitamin (és kalcium) tartalmuk, míg a joghurtok kedvezően hatnak a bélflórára… (2évig érlelt sajtból a leggyakoribb a parmezán és a Grana Padana)
Az omega-3 / 6 zsírsavak arányára is fontos figyelnünk. Ha az arány az omega-6 felé tolódik, az gyulladásos folyamatokat indít el, melyet az idegrendszer és immunrendszer is egyaránt megsínyli… A gyermekek megfelelő agyfejlődésének fontos a halolajakban található ún. DHA nevű zsírsav, mely maga is egy az omega-3-mak közül. Az omega-3 zsírsavak az omega-6-okkal szemben csökkentik a gyulladásos folyamatokat. A gyakorlatban e fontos arányra úgy tudunk figyelni, ha sütéshez csak kókuszzsírt, teavajat, esetleg olívaolajat használunk és mérsékeljük az olajas magvakat. Így megfelelően alacsonyan tarthatjuk az omega-6 bevitelünket. E mellet még halolajat is érdemes adnunk gyermekünknek, mely DHA-t és egyéb jól hasznosuló omega-3 zsírsavakat tartalmaz. (A lenmagolaj és egyéb növényi omega-3 források nem megfelelőek, különösen nem gyermekeknek!)
Napozással nagyon nehéz megfelelő mennyiségű D3-vitaminhoz jutnunk itthon, ezért fontos a gyermekeknek külön adni, legjobb olajos/cseppes változatot. (7kg-onként 1000NE-etérdemes adni). Ez segíti a megfelelő csontfejlődést, jó az idegrendszernek és segít megelőzni fertőzéseket.
A K1- és K2-vitamin gyermekeknek különösen fontos! A hosszan érlelt kemény sajtok és állati belsőségek kivételével szinte semmiben nincsen, így hiánya általános. Holott a kalcium szállításáért felelős fehérjék termelődéséért elengedhetetlen, így a megfelelő csontozat és fogazat kialakulásáért is. Hogy a K2-vitamin milyen fontos a csontozat és fogazat számára, arra jó példa Dr. Weston Price munkássága, aki az Amerikai Fogászati szövetség elnöke volt és bejárta világot, hogy megfejtse az egészséges fogazat titkát. Megfigyelései szerint a K2- és D3-vitamin együtt képes visszafordítania fogszuvasodást, sőt ha időben elkezdik adni, akkor a fogszabályozást is szükségtelenné teszi! A Health and Disease című könyvében számtalan esettanulmányt szerepeltet jól dokumentálva, fotókkal, ahol iker- és testvérpároknak adott K2- és D3-vitaminban dús kivonatot. Az kivonatott kapott gyermekeknek szép szimmetrikus arcuk fejlődött nagyobb korukra és egyenletes egészséges fogazatuk, míg az iker-testvérpárjaiknak, akik nem kapták a kivonatot hosszúkásabb, aszimmetrikus, gyakran kesze-kusza, szabályozásra szoruló fogaik lettek. Ugyan így K2- és D3-vitamin adagolásával, szúvas fogakkal rendelkező gyermeket kezelt fúrás nélkül! Nem csak a szuvasodást múlt el, de 6 hónap alatt a fogakon regenerálódott (beforrt) a kilyukadt dentin réteg is!
Jó tanács a vitaminok adagolásához:
D3-vitaminból 7 testsúly kg-onként 1000NE-et érdemes adni gyermekeknek étkezéskor. Felnőtteknek 4-8000NE-et érdemes szedniük.
A halolaj adagolásában annyit adjunk, amennyi min. 500mg-nyit tartalamaz az EPA és DHA nevű zsírsavakból összesen. Ez kb 1 teáskanálnyit (2-3ml-t) jelent. Többet is adhatunk nyugodtan, ártani nem tud. Felnőtteknek 1000-3000mg EPA+DHA mennyiség optimális (kb 1 evőkanálnyi, azaz 5-10ml). A kapszulás termékeket kerülni érdemes, mert mivel úgysem érezzük az ízüket, gyakran avasak és mert kapszulából akár 20db-ot is le kellene nyelni naponta az optimális hatás eléréséhez.
K2-vitaminból olyat keressünk, ami az ún. mk-7 (menakinon-7) formát tartalmazza. Kerüljük azokat a termékeket, amin nincs jelölve a benne lévő K2-vitamin formája, mert sokszor az olcsóbb, kevésbé hatásos mk-4-es formát teszik ilyenkor a termékbe. Min. 50mcg-ot adjunk gyermekeknek, de több sem árt. Felnőtteknek min. 100mcg-ot érdemes fogyasztaniuk, de 200mcg az optimális. Jó, ha a termék K1-vitamint is tartalmaz a K2 mellett, akár 1000mcg-ot is.
A cikk eredetije a Gondolkodj Egészségesen! Alapítvány magazinjában jelent meg, ami itt olvasható: http://gondolkodjegeszsegesen.hu/ge…
A Gondolkodj Egészségesen! Alapítvány óvodás korú gyermekek lelki- és testi egészségnevelésével foglalkozik, programjuk mottója: “Hogy minden gyermek önmaga lehessen a saját közegében”
A forrás megtekintéséhez kattintson IDE